Knowledgebase: Inne
Połączenie przez VPN wolno działa - co jest przyczyną ?
Posted by Robert O on 11 sierpnia 2016 05:59 PM

Czasami otrzymujemy informację, że połączenie przez VPN działa bardzo powoli.
Ale czy faktycznie jest to problem z połączeniem VPN ?

Spróbujmy zdiagnozować problem samodzielnie.
Zróbmy dwa testy, które sprawdzą prędkość naszego Internetu.

I.
Taki test możemy przeprowadzić np. na stronie: SpeedTest.net

1. test wykonujemy przy rozłączonym połączeniu VPN
2. kolejny test wykonujemy przy zestawionym połączeniu VPN

II.
Drugi test prędkości przeprowadzamy na stronie ftp://ftp.atman.pl/
Na stronie znajdują się pliki do pobrania, wybieramy przykładowy plik 256MB

1. test wykonujemy przy rozłączonym połączeniu VPN
2. kolejny test wykonujemy przy zestawionym połączeniu VPN

Porównujemy oba wyniki.

Do poprawnego działania VPN, a w naszym przypadku do oglądania telewizji przez VPN potrzebujemy przynajmniej 3,5~4Mb/s.
Przy 3,5~4Mb/s obraz będzie wyświetlany płynnie i nie powinien się buforować.
Optymalną prędkością jest 6~8 Mb/s. Oczywiście im więcej Mb/s tym lepiej.

Jeżeli w pierwszym przypadku ( testowanie prędkości bez VPN ) szybkość naszego internetu w teście wyjdzie poniżej 4Mb/s
to już wiemy co jest przyczyną wolnego działania naszego połączenia po zestawieniu połączenia VPN.

VPN w zależności od protokołu i klucza szyfrującego (od 128bit do 2048bit ) zajmuje od 200~500Kb naszego łącza.
Najszybszym protokołem jest protokół PPTP jednak jego klucz szyfrujący wynosi 128bit.
Jeżeli nie zależy nam na bardzo mocnym szyfrowaniu, śmiało możemy wybrać ten protokół.

Co można sprawdzić jeżeli wiemy ,że nasz dostawca internetowy daje nam szybszy internet np. 10Mb/s,
a w testach wychodzi nam 1~2Mb/s ?


1. W pierwszej kolejności resetujemy modem lub router ( dobrze jest wyłączyć urządzenia na przynajmniej 60 sekund z prądu ).
Następnie włączamy urządzenia i wykonujemy test ponownie oczywiście na razie bez zestawionego połączenia VPN.

Z 10 zgłoszonych przypadków 8 to problem z routerem/modemem, który po restarcie zaczyna działać prawidłowo.

Jeżeli posiadamy domowy router, który wpięty jest do modemu lub łącza dostawcy i test wychodzi negatywnie czyli otrzymujemy niższą prędkość Internetu niż powinniśmy
odłączamy nasz router od modemu/routera i o ile to możliwe podpinamy notebooka lub komputer stacjonarny bezpośrednio do modemu operatora. Wykonujemy test.

2. Jeżeli test wyszedł negatywnie w obu przypadkach. Nie pozostaje nam nic innego jak kontakt z naszym dostawcą internetowym i zgłoszenie problem z prędkością internetu.

PAMIĘTAJ: Wszystkie testy wykonuj przez podpięcie się bezpośrednio ( poprzez kabel ) do routera/modemu.
Dopiero w drugiej kolejności zrób test przez WiFi.
Taki test pozwoli nam na 100% sprawdzić gdzie jest problem.

A co w przypadku gdy test wychodzi poprawnie,a po zestawieniu tunelu VPN internet działa bardzo wolno?

1. Połącz się do kilku naszych serwerów VPN i sprawdź czy na wszystkich występuje problem z wolnym połączeniem.

2. Jeżeli problem nadal występuje skontaktuj się z naszym wsparciem technicznym, razem postaramy się rozwiązać problem

3. Jeżeli jesteś techniczną osobą i wiesz jak działa połączenie TCP/IP to sprawdź jakie masz ustawione MTU (Maximum Transmission Unit) na swoim routerze.
Jeżeli jest 1500 spróbuj zmniejszyć je do 1400 i zrób ponowne testy.

4. Pamiętaj, że ograniczamy przepustowość do 8Mb/s wiec nie dziw się, że test nie pokazuje 10 Mb/s

(3 vote(s))
Helpful
Not helpful